Centralt innehåll:
Kropp och hälsa
Människans fysiska och psykiska hälsa. Sjukdom, virus, infektioner och smittspridning, antibiotika och resistenta bakterier.
Sexualitet, relationer och jämställdhet.
Kroppens celler, organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion och samverkan.
Matens näringsämnen och deras funktion i kroppen. Relationen mellan kropp och hälsa.
Evolutionens mekanismer och uttryck, samt ärftlighet och förhållandet mellan arv och miljö.
Genteknikens möjligheter och risker och etiska frågor som tekniken väcker.
Miljö
Naturvetenskapliga modeller för att beskriva och förklara till exempel växthuseffekten och klimatförändringar.
Ekosystemens energiflöden och kretslopp av material. Fotosyntes, för-bränning och andra ekosystemtjänster, till exempel nedbrytning, pollinering och rening av vatten och luft.
Biologisk mångfald och vad som gynnar respektive hotar den, till exempel inom jordbruk och fiske.
Människans beroende av och påverkan på naturen och vad detta innebär för att som konsument och samhällsmedborgare bidra till en hållbar utveckling.
Energi
Energins flöde från solen genom naturen och samhället. Några sätt att lagra energi. Olika energislags energikvalitet samt deras för- och nackdelar för miljön och påverkan på klimatet.
Energiflöden mellan föremål som har olika temperatur. Hur man kan påverka energiflödet, till exempel med hjälp av kläder, termos och
husisolering.
Elproduktion, eldistribution och elanvändning i samhället.
Sambanden mellan spänning, ström, resistans och effekt i elektriska kretsar och hur de används i vardagliga sammanhang.
Sambandet mellan elektricitet och magnetism och hur detta kan utnyttjas i vardaglig elektrisk utrustning.
Krafter, rörelser och rörelseförändringar i vardagliga situationer och hur kunskaper om detta kan användas.
Naturvetenskapliga metoder och arbetssätt
Systematiska undersökningar, experiment och fältstudier. Formulering av enkla frågeställningar, planering, utförande och utvärdering.
Dokumentation av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och rapporter, såväl med som utan digitala verktyg.
Mätningar vid systematiska undersökningar och i samband med detta använda mätutrustning.
Naturvetenskapliga modeller och teoriers användbarhet och begränsningar.
Källkritisk granskning av information och argument som eleven möter i källor och samhällsdiskussioner med koppling till naturvetenskap.