Centralt innehåll
Kommunikationens innehåll
– Aktuella och för eleven bekanta ämnesområden.
– Vardagliga situationer samt intressen, personer, platser, aktiviteter och
händelseförlopp.
– Åsikter, känslor, erfarenheter och framtidsplaner samt relationer och etiska frågor.
– Levnadsvillkor, traditioner, sociala relationer och kulturella företeelser i olika sammanhang och områden där engelska används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper.
Lyssna och läsa – reception
– Talad engelska, även med inslag av regional och sociolektal variation, samt texter, från olika medier.
– Talad engelska och texter som är instruerande, informerande, beskrivande, berättande, diskuterande, argumenterande och kontaktskapande, varje slag för sig eller i olika kombinationer, till exempel samtal, intervjuer, nyheter, reportage och tidningsartiklar.
– Skönlitteratur och annan fiktion, även i talad och filmatiserad form.
– Sånger och dikter.
– Strategier för att uppfatta detaljer och förstå sammanhang samt för att anpassa lyssnande och läsning till framställningens form, innehåll och syfte.
– Att söka och värdera innehåll i muntliga och skriftliga källor av olika slag, utifrån olika syften.
– Språkliga företeelser i den engelska som eleven möter, däribland uttal och intonation, ord med olika stilvärden och fasta språkliga uttryck, grammatiska strukturer och satsbyggnad samt stavning och interpunktion.
– Hur sammanbindande ord och andra uttryck används för att skapa struktur
och språkligt sammanhängande helheter.
ala, skriva och samtala – produktion och interaktion
– Samtal, diskussion och skrivande där eleven berättar, beskriver, instruerar
och motiverar sina åsikter.
– Strategier för att bidra till och underlätta samtal och skriftlig interaktion,
till exempel genom att ge bekräftelse, formulera om, förklara, lyssna
aktivt, ställa följdfrågor och bidra med nya infallsvinklar.
– Språkliga företeelser, däribland uttal och intonation, ord och fasta språkliga uttryck, grammatiska strukturer och satsbyggnad samt stavning och
interpunktion i elevernas egen produktion och interaktion.
– Bearbetning av egna muntliga och skriftliga framställningar för att förtydliga, variera, precisera och anpassa kommunikationen efter syfte, mottagare och sammanhang.