Centralt innehåll:
Kommunikationens innehåll:
Kända ämnesområden med anknytning till vardags-, samhälls-, studie- och
arbetsliv.
Vardagliga situationer, intressen, platser, aktiviteter och aktuella händelser.
Åsikter, känslor och erfarenheter.
Levnadssätt, sociala relationer och kulturella företeelser i olika sammanhang
och områden där engelska används.
Lyssna och läsa – reception:
Tydligt talad engelska, även med viss regional färgning, och texter som är
instruerande, beskrivande, berättande, diskuterande och kontaktskapande,
även från olika medier.
Samtal och sammanhängande talat språk i form av till exempel dialoger
och intervjuer.
Berättelser och annan fiktion, även i talad eller dramatiserad form, samt
sånger och dikter.
Enkel sakprosa av olika slag och med olika syften, till exempel nyheter.
Strategier för att uppfatta detaljer och förstå sammanhang i talat språk och
texter samt för att anpassa lyssnande och läsning efter framställningens
form, innehåll och syfte.
Olika sätt att söka, välja och värdera innehållet i texter och talat språk på
engelska från internet och olika medier.
Språkliga företeelser i det språk eleven möter, till exempel uttal, intonation
och grammatiska strukturer samt fasta språkliga uttryck.
Hur texter och talat språk kan varieras för olika syften och sammanhang.
Tala, skriva och samtala – produktion och interaktion:
Instruktioner, berättelser och beskrivningar i sammanhängande tal och
skrift.
Diskussioner, samtal och skrivande för kontakt och kommunikation i olika
situationer.
Strategier för att lösa språkliga problem, till exempel med hjälp av omformuleringar,
frågor och förklaringar.
Strategier för att bidra till och aktivt medverka i samtal, till exempel genom
att ta initiativ till interaktion, lyssna aktivt och avsluta på ett artigt sätt.
Språklig säkerhet när det gäller till exempel uttal, intonation, fasta språkliga
uttryck och grammatiska strukturer, mot tydlighet, variation och
anpassning till syfte, mottagare och situation.