Centralt innehåll:
Kommunikationens innehåll:
Personlig information. Ämnesområden som är välbekanta för eleven och
som har anknytning till vardags-, samhälls-, studie- och arbetsliv.
Vardagliga situationer, intressen, personer, platser, aktiviteter och händelser.
Åsikter, känslor och erfarenheter.
Vardagsliv, levnadssätt och sociala relationer i olika sammanhang och
områden där engelska används.
Lyssna och läsa – reception:
Tydligt talad engelska och enkla texter som är instruerande, beskrivande
och kontaktskapande, även från olika medier.
Olika former av dialoger, intervjuer och samtal.
Berättelser och annan fiktion, även i talad eller dramatiserad form samt
sånger och dikter.
Information och meddelanden, till exempel reklam, tidtabeller och notiser.
Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och sammanhang i talat
språk och texter samt för att anpassa lyssnande och läsning till framställningens
form och innehåll.
Olika sätt att söka och välja texter och talat språk på engelska från internet
och andra medier.
Språkliga företeelser i det språk eleven möter, till exempel uttal, intonation,
grammatiska strukturer, stavning, interpunktion och fasta språkliga uttryck.
Hur olika formuleringar används för att inleda och avsluta olika typer av
framställningar och samtal.
Tala, skriva och samtala – produktion och interaktion:
Presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar i
sammanhängande tal och skrift. Samtal och skrivande för kontakt och kommunikation.
Strategier som omformuleringar, frågor, och stödjande fraser för att lösa
språkliga problem i samtal och skriftlig kommunikation samt för att delta i
och bidra till samtal.
Språklig säkerhet när det gäller till exempel uttal och intonation, artighetsfraser
och andra fasta språkliga uttryck samt grammatiska strukturer, mot
tydlighet och anpassning till syfte och sammanhang.