Centralt innehåll:
Kommunikationens innehåll:
Aktuella och kända ämnesområden med anknytning till vardags-, samhälls-,
studie- och arbetsliv.
Vardagliga situationer, intressen, aktiviteter, händelseförlopp samt relationer
och etiska frågor.
Åsikter, erfarenheter, känslor och framtidsplaner.
Levnadsvillkor, traditioner, sociala relationer och kulturella företeelser i
sammanhang och områden där engelska används.
Lyssna och läsa – reception:
Talad engelska, även med viss regional och social färgning, och texter, som
är instruerande, beskrivande, berättande, diskuterande, argumenterande
och kontaktskapande, även via film och andra medier.
Olika former av samtal och sammanhängande talat språk, till exempel dialoger,
intervjuer och muntliga framställningar.
Skönlitteratur och annan fiktion, även i talad och dramatiserad form, samt
sånger och dikter.
Sakprosa av olika slag och med olika syften, till exempel reportage och tidningsartiklar.
Strategier för att uppfatta detaljer och förstå sammanhang i talat språk och
texter, till exempel att anpassa lyssnande och läsning till framställningens
form, innehåll och syfte.
Olika sätt att söka, välja och värdera innehållet i texter och talat språk på
engelska från internet och olika medier.
Språkliga företeelser i det språk eleven möter, till exempel uttal, intonation,
grammatiska strukturer och satsbyggnad samt ord med olika stilvärden och
fasta språkliga uttryck.
Hur texter och talat språk kan varieras för olika syften och sammanhang.
Hur sammanbindande ord och andra uttryck används för att skapa struktur
och språkligt sammanhängande helheter.
Tala, skriva och samtala – produktion och interaktion:
Muntliga och skriftliga berättelser, beskrivningar och instruktioner i sammanhängande
tal och skrift.
Samtal och diskussioner samt argumentation för kommunikation och kontakt
i olika situationer.
Språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådd samt för att lösa
språkliga problem, till exempel med hjälp av omformuleringar, frågor och
förklaringar.
Språkliga strategier för att bidra till och aktivt medverka i samtal, till exempel
genom att ta initiativ till interaktion, ge bekräftelse, ställa följdfrågor, ta
initiativ till nya frågeställningar och ämnesområden samt för att avsluta
samtalet.
Språkliga företeelser för att förtydliga, variera och berika kommunikationen,
till exempel uttal, intonation och fasta språkliga uttryck, grammatiska
strukturer och satsbyggnad.
Olika sätt att bearbeta framställningar för att variera, tydliggöra, precisera
och anpassa dem efter deras syften.