Centralt innehåll:
Läsa och skriva
Att läsa och skriva i olika situationer med anknytning till vardags-, samhälls-,
studie- och arbetsliv.
Lässtrategier för att förstå texter från olika medier och för att anpassa läsningen
efter textens form, innehåll och syfte. Att urskilja tydliga budskap i
texter.
Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras syfte,
mottagare, typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där
ord, bild och ljud samspelar.
Enkla former för textbearbetning, till exempel att i efterhand gå igenom sin
text och göra förtydliganden.
Språkets struktur, till exempel meningsbyggnad, skiljetecken och stavningsregler
för vanligt förekommande ord i vardagliga texter.
Olika hjälpmedel för stavning och ordförståelse.
Tala, lyssna och samtala
Att medverka i olika samtal och diskussioner med anknytning till vardags-,
samhälls-, studie- och arbetsliv.
Att lyssna och återberätta i olika situationer.
Att uttrycka sin åsikt och formulera argument och ta initiativ till nya
ämnesområden.
Muntliga presentationer och muntligt berättande om olika ämnen för olika
mottagare. Olika hjälpmedel för att planera och genomföra muntliga presentationer
och muntligt berättande, till exempel stödord, bilder och digitala
verktyg.
Berättande i olika situationer och för skilda syften.
Sakprosatexter och berättande texter
Sakprosa som är beskrivande, förklarande och instruerande, till exempel
faktatexter och instruktioner, och hur deras innehåll kan organiseras.
Skönlitteratur och annan fiktion från Sverige och andra delar av världen
som belyser människors upplevelser och erfarenheter.
Skönlitterära texters budskap, uppbyggnad och innehåll. Hur en berättande
text kan organiseras med inledning, händelseförlopp och avslutning samt
enkla miljö- och personbeskrivningar.
Texter som kombinerar ord, bild och ljud, till exempel tv-program och
webbtexter.
Språkbruk
Språkliga strategier för att minnas och lära, till exempel att skriva ned
något man talat om eller att gruppera och associera information eller innehåll.
Ord och begrepp som används för att uttrycka kunskaper, åsikter och känslor
i olika situationer med anknytning till vardags-, samhälls-, studie- och
arbetsliv.
Hur ord och yttranden uppfattas av omgivningen beroende på tonfall och
ords nyanser.
Skillnader mellan tal- och skriftspråk, till exempel att talet kan förstärkas
genom röstläge och kroppsspråk.
Informationssökning och källkritik
Att söka, välja, värdera och använda sig av information från någon anvisad
källa.
Källkritik, hur avsändaren påverkar innehållet.