Centralt innehåll:
Läsa och skriva
Att läsa och skriva i olika situationer med anknytning till vardags-, samhälls-,
studie- och arbetsliv.
Lässtrategier för att förstå och tolka texter från olika medier. Att urskilja
texters uttalade och outtalade budskap samt deras olika syften.
Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras syfte,
mottagare, typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där
ord och bild samspelar.
Olika sätt att disponera, redigera, bearbeta och utveckla texter, till exempel
att förtydliga och variera dem. Hur man ger och tar emot respons på texter.
Språkets struktur, till exempel sats- och meningsbyggnad och tempus.
Textbindning med hjälp av sambandsord, till exempel hur orsakssamband,
slutsats och motsats kan formuleras.
Olika hjälpmedel för stavning och ordförståelse.
Tala, lyssna och samtala
Att medverka i olika samtal och diskussioner med anknytning till vardags-,
samhälls-, studie- och arbetsliv.
Att argumentera i olika samtalssituationer och beslutsprocesser och i samtal
om aktuella händelser och ämnen.
Muntliga presentationer och muntligt berättande om olika ämnen för olika
mottagare. Anpassning av språk, innehåll och disposition till syfte och mottagare.
Olika hjälpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation,
till exempel digitala verktyg.
Hur gester och kroppsspråk kan påverka en presentation.
Sakprosatexter och berättande texter
Sakprosa som är beskrivande, förklarande, instruerande och argumenterande,
till exempel faktatexter, arbetsbeskrivningar, reklam och längre
insändare.
Sakprosatexters innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag samt
deras ord och begrepp.
Skönlitteratur och annan fiktion från Sverige, Norden och övriga världen
som belyser människors upplevelser och erfarenheter. Några skönlitterärt
betydelsefulla verk och deras författare.
Skönlitterära texters budskap, språkliga drag och typiska uppbyggnad. Hur
en skönlitterär text kan konstrueras med inledning, händelseförlopp och
avslutning. Miljö- och personbeskrivningar.
Texter som kombinerar ord, bild och ljud, till exempel tv-program och
webbtexter. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.
Språkbruk
Språkliga strategier för att minnas och lära, till exempel tankekartor och
stödord som underlag för att planera sitt skrivande och strategier för att
identifiera överordnade idéer i en text.
Ord och begrepp som används för att uttrycka kunskaper, åsikter och känslor
i olika situationer med anknytning till vardags-, samhälls-, studie- och
arbetsliv. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Skillnader i språkanvändning beroende på syfte och mottagare, till exempel
skillnaden mellan språket i samhällsinformation och reklam.
Språk i Sverige och Norden. Skillnader och likheter mellan de olika språken.
De nationella minoritetsspråken i Sverige. Några varianter av regionalt
färgat talspråk.
Informationssökning och källkritik
Olika sätt att söka, välja och värdera information från internet och andra
källor. Hur man citerar.
Källkritik. Hur man jämför källor och prövar deras tillförlitlighet med ett
källkritiskt förhållningssätt.