<p>Undervisningen i ämnet handel på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:</p> <ul> <li>Handels- och tjänstesektorns utveckling, både historiskt och i nutid, samt hur konsumtionstrender har förändrats över tid.</li> <li>Centrala yrken och arbetsuppgifter inom handel och kundservice, däribland butikssäljare och företagssäljare.</li> <li>Begrepp inom handels- och tjänstesektorn samt inom produkt- och konsumentkunskap.</li> <li>Hållbarhetsfrågor inom handels- och tjänstesektorn, däribland produktmärkningar inom området.</li> <li>Varans väg från producent till konsument.</li> <li>Orientering om butiksetablering, affärsutveckling, omvärldsanalys och positionering samt metoder för att välja försäljningskanaler, segment och målgrupper.</li> <li>Handels- och tjänstesektorns funktion och nytta i samhället och näringslivet.</li> <li>Översikt över organisationsformer samt arbetsledning inom handels- och tjänstesektorn.</li> <li>Grundläggande teorier och begrepp om ledarskap, till exempel grupputveckling och konflikthantering.</li> <li>Olika arbetsuppgifter inom handel och kundservice, däribland butiksarbete.</li> <li>Arbetsmiljö och säkerhet inom handels- och tjänstesektorn.</li> <li>Första hjälpen med HLR (hjärt-lungräddning).</li> <li>Lagar och andra bestämmelser inom området.</li> <li>Översiktligt om budget, ekonomiska beräkningar och riskbedömningar som är relevanta för affärsutveckling.</li> </ul>