<p>Undervisningen i ämnet matematik på nivå 2c ska behandla följande centrala innehåll:</p> <p><em>Aritmetik, algebra och funktioner</em></p> <ul> <li>Begreppet linjärt ekvationssystem. Metoder för att lösa linjära ekvationssystem.</li> <li>Begreppet logaritm. Motivering och hantering av räkneregler för logaritmer. Metoder för att lösa exponentialekvationer.</li> <li>Likheter och skillnader mellan exponential- och potensekvationer.</li> <li>Motivering och hantering av konjugatregeln och kvadreringsreglerna.</li> <li>Begreppet andragradsfunktion och egenskaper hos andragradsfunktioner, däribland symmetrilinje, extrempunkt och nollställen.</li> <li>Metoder för att lösa andragradsekvationer.</li> <li>Metoder för att lösa rotekvationer.</li> </ul> <p><em>Statistik</em></p> <ul> <li>Lägesmått och spridningsmått, <em>däribland</em> percentiler och standardavvikelse, samt digitala metoder för att bestämma dessa.</li> <li>Begreppet normalfördelning och egenskaper hos normalfördelat material. Digitala metoder för att göra beräkningar på normalfördelat material.</li> <li>Begreppen regressionsanalys och korrelationskoefficient. Digitala metoder för regressionsanalys.</li> </ul> <p><em>Logik och geometri</em></p> <ul> <li>Begreppen implikation och ekvivalens.</li> <li>Begreppen definition, sats och bevis.</li> <li>Motivering och användning av enklare geometriska satser om vinklar och likformighet samt Pythagoras sats med exempel som omfattar beräkningar i koordinatsystem.</li> </ul> <p><em>Digitala verktyg</em></p> <ul> <li>Användning av digitala verktyg för att effektivisera beräkningar och komplettera metoder, till exempel vid ekvationslösning och problemlösning.</li> <li>Exempel på hur programmering kan användas som verktyg vid problemlösning, databearbetning eller tillämpning av numeriska metoder.</li> </ul> <p><em>Problemlösning och tillämpningsområden</em></p> <ul> <li>Problemlösning med särskild utgångspunkt i utbildningens karaktär och samhällsliv, däribland frågeställningar som berör hållbar utveckling och hur matematik kan användas för kritisk granskning av fakta och påståenden.</li> <li>Tillämpning och formulering av matematiska modeller i realistiska situationer. Utvärdering av matematiska modellers egenskaper och begränsningar.</li> <li>Orientering om något ur matematikens historia, till exempel hur ett matematiskt begrepp utvecklats, matematikens roll i något historiskt skeende, en betydande person inom matematiken eller ett historiskt matematiskt problem.</li> </ul>