Centralt innehåll:
Läsa och skriva
Att läsa och skriva i olika situationer med anknytning till vardags-, samhälls-,
studie- och arbetsliv.
Lässtrategier för att förstå, tolka, analysera och kritiskt granska texter från
olika medier. Att urskilja texters uttalade och outtalade budskap samt deras
olika syften, avsändare och sammanhang.
Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras syfte,
mottagare, typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där
ord, bild och ljud samspelar.
Olika sätt att redigera, bearbeta och utveckla texter, till exempel att förtydliga,
variera och precisera dem. Hur man ger och tar emot respons på texter.
Språkets struktur, till exempel sats- och meningsbyggnad och tempus.
Textbindning med hjälp av sambandsord, till exempel hur orsakssamband,
slutsats och motsats kan formuleras.
Olika hjälpmedel för stavning och ordförståelse.
Tala, lyssna och samtala
Att medverka i olika samtal och diskussioner med anknytning till vardags-,
samhälls-, studie- och arbetsliv.
Att leda ett samtal, att argumentera i olika samtalssituationer och beslutsprocesser
och att sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Muntliga presentationer och muntligt berättande om olika ämnen för olika
mottagare. Anpassning av språk, innehåll och disposition till syfte och mottagare.
Olika hjälpmedel för att planera och genomföra muntliga presentationer,
till exempel digitala verktyg.
Sakprosatexter och berättande texter
Sakprosa som är beskrivande, förklarande, instruerande, argumenterande
och utredande, till exempel tidningsartiklar, populärvetenskapliga texter
och debattinlägg.
Sakprosatexters syften, innehåll, uppbyggnad och språkliga drag samt
deras ord och begrepp.
Skönlitteratur och annan fiktion från Sverige, Norden och övriga världen
som belyser människors livsvillkor och identitets- och livsfrågor. Några
skönlitterära genrer samt några skönlitterärt betydelsefulla verk och deras
författare.
Skönlitterära texters budskap, språkliga drag och typiska uppbyggnad.
Tema, motiv, berättarperspektiv, tillbakablickar samt miljö- och personbeskrivningar.
Texter som kombinerar ord, bild och ljud, till exempel filmer och webbtexter.
Texternas innehåll, uppbyggnad och språkliga drag.
Hur olika texttyper kan kombineras i en text, till exempel berättande och
beskrivande inslag i en argumenterande text.
Språkbruk
Språkliga strategier för att minnas och lära, till exempel att identifiera överordnade
idéer i form av nyckelord och att föra anteckningar.
Ord och begrepp för att uttrycka kunskaper, åsikter och känslor i olika
situationer med anknytning till vardags-, samhälls-, studie- och arbetsliv.
Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Nya ord i språket, till exempel lånord. Ordbildning.
Skillnader i språkanvändning beroende på syfte, mottagare och sammanhang,
till exempel skillnaden mellan språket i en nyhetsartikel och ett
debattinlägg.
Språkets betydelse för att utöva inflytande. Etiska och moraliska aspekter
på språkbruk, yttrandefrihet och integritet i olika medier och sammanhang.
Olika språk i Sverige och i Norden. Skillnader och likheter mellan de olika
språken. De nationella minoritetsspråken i Sverige. Några varianter av
regionalt färgat talspråk.
Informationssökning och källkritik
Olika sätt att söka, välja, värdera, kritiskt granska och använda sig av information
från internet och andra källor. Hur man citerar och anger källor.
Källkritik. Hur man jämför källor och prövar deras tillförlitlighet med ett
källkritiskt förhållningssätt.