Centralt innehåll:
Läsa och skriva
Att läsa och skriva i olika situationer med anknytning till vardags-, samhälls-,
studie- och arbetsliv.
Lässtrategier för att förstå och tolka texter från olika medier. Att urskilja
texters uttalade och outtalade budskap samt deras olika syften.
Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras syfte,
mottagare, typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där
ord, bild och ljud samspelar.
Olika sätt att disponera, redigera, bearbeta och utveckla texter, till exempel
att förtydliga och variera dem. Hur man ger och tar emot respons på texter.
Språkets struktur, till exempel sats- och meningsbyggnad, tempus och textbindning.
Olika hjälpmedel för stavning och ordförståelse.
Tala, lyssna och samtala
Språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådd i olika situationer
med anknytning till vardags-, samhälls-, studie- och arbetsliv.
Att medverka i olika samtal och diskussioner, till exempel att formulera
och bemöta argument samt ta initiativ till nya frågeställningar eller ämnesområden.
Muntliga presentationer och muntligt berättande om olika ämnen för olika
mottagare. Anpassning av språk, innehåll och disposition till syfte och mottagare.
Olika hjälpmedel för att planera och genomföra muntliga presentationer,
till exempel digitala verktyg.
Uttal, betoning och satsmelodi. Olika variationer av talad svenska.
Sakprosatexter och berättande texter
Sakprosa som är beskrivande, förklarande, instruerande och argumenterande,
till exempel faktatexter, arbetsbeskrivningar, reklam och längre
insändare.
Sakprosatexters syften, innehåll, uppbyggnad och språkliga drag samt
deras ord och begrepp.
Skönlitteratur och annan fiktion från skilda delar av världen som belyser
människors upplevelser och erfarenheter.
Skönlitterära texters budskap, språkliga drag och typiska uppbyggnad. Hur
en skönlitterär text kan konstrueras med inledning, händelseförlopp och
avslutning.
Texter som kombinerar ord, bild och ljud, till exempel tv-program och
webbtexter. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.
strategier för att minnas och lära, till exempel tankekartor och
stödord som underlag för att planera sitt skrivande och strategier för att
identifiera överordnade idéer i en text.
Ord och begrepp för att uttrycka kunskaper, åsikter och känslor i olika situationer
med anknytning till vardags-, samhälls-, studie- och arbetsliv.
Hur ords och begrepps nyanser och värdeladdning kan påverka uppfattningen
av innehåll och budskap i texter och samtal.
Ords betydelseomfång samt kategorisering och klassificering av ord, till
exempel i över- och underordning. Synonymer och motsatsord.
Ordbildning, till exempel sammansättningar och avledningar, samt betydelsen
av olika prefix och suffix.
Skillnader i språkanvändning beroende på mottagare och syfte, till exempel
skillnaden mellan språket i samhällsinformation och reklam.
Skillnader och likheter mellan svenska och något annat språk, till exempel
att flera ord på ett språk kan motsvaras av endast ett ord på ett annat språk.
Informationssökning och källkritik
Olika sätt att söka, välja, värdera, kritiskt granska och använda sig av information
från internet och andra källor. Hur man citerar.
Källkritik. Hur man jämför källor och prövar deras tillförlitlighet med ett
källkritiskt förhållningssätt.