Centralt innehåll:
Läsa och skriva
Att läsa och skriva i olika situationer med anknytning till vardags-, samhälls-,
studie- och arbetsliv.
Lässtrategier för att förstå, tolka, analysera och kritiskt granska texter från
olika medier. Att urskilja texters uttalade och outtalade budskap samt deras
olika syften, avsändare och sammanhang.
Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras syfte,
mottagare, typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där
ord, bild och ljud samspelar.
Olika sätt att disponera, redigera, bearbeta och utveckla texter, till exempel
att förtydliga, variera och precisera dem. Hur man ger och tar emot respons
på texter.
Språkets struktur, till exempel sats- och meningsbyggnad och tempus.
Textbindning med hjälp av sambandsord, till exempel hur orsakssamband,
slutsats och motsats kan formuleras.
Olika hjälpmedel för stavning och ordförståelse.
Tala, lyssna och samtala
Språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådd i olika situationer
med anknytning till vardags-, samhälls-, studie- och arbetsliv.
Att medverka i olika samtal och diskussioner, till exempel att leda en diskussion,
argumentera i olika samtalssituationer och beslutsprocesser och att
sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Muntliga presentationer och muntligt berättande om olika ämnen för olika
mottagare. Anpassning av språk, innehåll och disposition till syfte och mottagare.
Olika hjälpmedel för att planera och genomföra muntliga presentationer,
till exempel digitala verktyg.
Uttal, betoning och satsmelodi. Olika variationer av talad svenska.
Sakprosatexter och berättande texter
Sakprosa som är beskrivande, förklarande, instruerande, argumenterande
och utredande, till exempel tidningsartiklar, populärvetenskapliga texter
och debattinlägg.
Sakprosatexters syften, innehåll, uppbyggnad och språkliga drag samt
deras ord och begrepp.
Skönlitteratur och annan fiktion från olika tider och från skilda delar av
världen som belyser människors livsvillkor och identitets- och livsfrågor.
Några skönlitterära genrer samt några skönlitterärt betydelsefulla verk och
deras författare.
Skönlitterära texters budskap, språkliga drag och typiska uppbyggnad.
Tema, motiv, berättarperspektiv, tillbakablickar samt miljö- och personbeskrivningar.
Texter som kombinerar ord, bild och ljud, till exempel filmer och webbtexter.
Texternas innehåll, uppbyggnad och språkliga drag.
Hur olika texttyper kan kombineras i en text, till exempel berättande och
beskrivande inslag i en argumenterande text.
Språkbruk
Språkliga strategier för att minnas och lära, till exempel att identifiera överordnade
idéer i form av nyckelord och att föra anteckningar.
Ord och begrepp för att uttrycka kunskaper, åsikter och känslor i olika
situationer med anknytning till vardags-, samhälls-, studie- och arbetsliv.
Hur ords och begrepps nyanser och värdeladdning kan påverka uppfattningen
av innehåll och budskap i texter och samtal. Språkförändringar, till
exempel nya ord i det svenska språket och betydelseglidningar av ord och
uttryck.
Ordbildning, till exempel sammansättningar och avledningar, samt betydelsen
av olika prefix och suffix.
Fasta uttryck, idiomatiska uttryck och bildspråk.
Skillnader i språkanvändning beroende på syfte, mottagare och sammanhang,
till exempel skillnaden mellan språket i en nyhetsartikel och ett
debattinlägg.
Språkets betydelse för att utöva inflytande. Etiska och moraliska aspekter
på språkbruk, yttrandefrihet och integritet i olika medier och sammanhang.
Skillnader och likheter mellan svenska och något annat språk, till exempel
svenska språkets struktur i jämförelse med något annat språk.
Informationssökning och källkritik
Olika sätt att söka, välja, värdera, kritiskt granska och använda sig av information
från internet och andra källor. Hur man citerar och anger källor.
Källkritik. Hur man jämför källor och prövar deras tillförlitlighet med ett
källkritiskt förhållningssätt.