<p>Undervisningen i ämnet förskolans och fritidshemmets arbete på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:</p> <ul> <li>Förskolans och fritidshemmets organisation, målsättning och verksamhetsformer.</li> <li>Centrala begrepp för verksamheterna inom förskola och fritidshem.</li> <li>Etiskt och demokratiskt förhållningssätt i mötet med förskolebarn och anhöriga.</li> <li>Samband i naturen och naturens olika kretslopp.</li> <li>Hur barns intresse för att upptäcka teknik i vardagen kan stimuleras.</li> <li>Val och planering av aktiviteter utifrån deltagarnas förutsättningar, till exempel ålder, kondition och erfarenheter.</li> <li>Anpassning av arbetssätt och innehåll i verksamheter, både till individers och gruppers olika behov och erfarenheter och till situationen.</li> <li>Utvärdering och dokumentation av aktiviteter.</li> <li>Olika aktiviteter i naturen samt val av relevant utrustning och material.</li> <li>Byggande, skapande och konstruerande med hjälp av olika tekniker, material och redskap.</li> <li>Sagor, berättelser, rim och ramsor.</li> <li>Skapande verksamhet, till exempel bild, drama och teater, rytmik och dans, slöjd samt sång och musik.</li> <li>Planering av säkerhet vid aktiviteter för att minimera olycksrisker.</li> <li>Lagar och andra bestämmelser inom området, däribland allemansrätten och sekretess inom förskola och fritidshem.</li> <li>Kommunikation och samverkan.</li> <li>Hur det sociala sammanhanget och samspelet påverkar lärande och olika pedagogiska sammanhang i förskolan och på fritidshemmet.</li> <li>Undersökande, reflekterande och prövande av olika lösningar på egna och andras problemställningar.</li> </ul>