<p>Undervisningen i ämnet matematik på nivå 2a ska behandla följande centrala innehåll:</p> <p><em>Program- eller yrkesspecifikt innehåll</em></p> <ul> <li>Breddning eller fördjupning av matematiska begrepp och metoder som är relevanta för arbetslivet och utbildningens karaktär.</li> <li>Hjälpmedel och verktyg som är relevanta för att hantera matematik inom arbetslivet och utbildningens karaktär.</li> </ul> <p><em>Aritmetik, algebra och funktioner</em></p> <ul> <li>Räta linjens ekvation. Metoder för att bestämma linjära funktioner.</li> <li>Begreppet linjärt ekvationssystem. Metoder för att lösa linjära ekvationssystem.</li> <li>Begreppet potensfunktion.</li> <li>Motivering och hantering av räkneregler för potenser. Metoder för att lösa potensekvationer.</li> <li>Digitala metoder för att lösa exponentialekvationer.</li> <li>Motivering och hantering av konjugatregeln och kvadreringsreglerna.</li> <li>Begreppet andragradsfunktion och egenskaper hos andragradsfunktioner, däribland symmetrilinje, extrempunkt och nollställen.</li> <li>Metoder för att lösa andragradsekvationer.</li> </ul> <p><em>Statistik</em></p> <ul> <li>Lägesmått och spridningsmått, däribland percentiler och standardavvikelse, samt digitala metoder för att bestämma dessa.</li> <li>Begreppet normalfördelning och egenskaper hos normalfördelat material. Metoder för att göra enklare beräkningar på normalfördelat material.</li> </ul> <p><em>Logik och geometri</em></p> <ul> <li>Användning och motivering av Pythagoras sats med exempel som omfattar beräkningar i koordinatsystem.</li> </ul> <p><em>Digitala verktyg</em></p> <ul> <li>Användning av digitala verktyg för att effektivisera beräkningar och komplettera metoder, till exempel vid ekvationslösning och problemlösning.</li> </ul> <p><em>Problemlösning och tillämpningsområden</em></p> <ul> <li>Problemlösning med särskild utgångspunkt i arbets- och samhällsliv, däribland frågeställningar som berör hållbar utveckling och hur matematik kan användas för kritisk granskning av fakta och påståenden.</li> <li>Tillämpning och formulering av matematiska modeller i realistiska situationer. Utvärdering av matematiska modellers egenskaper och begränsningar.</li> <li>Orientering om något ur matematikens historia, till exempel hur ett matematiskt begrepp utvecklats, matematikens roll i något historiskt skeende, en betydande person inom matematiken eller ett historiskt matematiskt problem.</li> </ul>